tirsdag den 12. marts 2013

Gaga, Judas, Daryl, dejligt

Det her er sgu da virkelig fremragende:


Jeg er, når alt kommer til alt, ret begejstret for det univers der bygges op omkring Lady Gaga og hendes musik. Jeg kan også godt lide sangene, mest når jeg er til fest eller cykler op ad bakke, og mest når ingen kigger, men jeg synes generelt de er gode. Men når jeg skriver dette indlæg er det ikke bare for at snakke om hendes musik, men for at snakke om mytologien, der omgiver den.
Jeg faldt over Judas mens jeg ganske uskyldigt ledte efter festmusik på youtube, og åbnede vidoen i baggrunden. Da jeg så gik over på den, for at se, hvad der skete, så jeg sørme ikke andre end Norman Redus, der spiller sej zombiedræber i tv-serien Walking Dead, og min opmærksomhed var fanget. Det næste der skete var, at jeg roligt registrerede at sangen har taget sit tema fra Det Nye Testamente og indsat fortællingen om Jesus og hans disciple i et rockerunivers, hvor Lady Gaga spiller Maria Magdalene og er splittet mellem frelseren og forræderen. Frækt.
Så hvad vi her har at gøre med er provokerende leg med religiøse motiver indsat i en ny, men alligevel genkendelig kontekst (rigtig lækkert for den, der har styr på sin bibellære), tilsat fængende og stærk musik og så ellers bygget op omkring en aktuel skuespiller, der for øvrigt er et kultfænomen med stigende popularitet på internettet (og det tør jeg godt udtale mig om efter årevis med intense studier af internetkultur, sådan rent praktisk). Det synes jeg er temmelig genialt.