fredag den 12. oktober 2012

Quiet: The power of introverts in a world that can't stop talking

Der er tilsyneladende ingen ende på alle de bøger, jeg godt gad læse lige for tiden.

Dette eksemplar er skrevet af den amerikanske advokat Susan Cain og er et mix af research og reflektion. Den handler om det indadvendte menneskes kamp for social og erhvervsmæssig overlevelse i en verden, hvor alt efterhånden handler om at kunne sælge sig selv.
 Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget fakta, der rent faktisk er i den, og mistænker den for, hovedsageligt at have værdi som inspiration, - men det er der jo heller ikke noget galt i. Jeg ved da, at jeg ofte har været frustreret over det evige krav i jobannoncerne om at man skal være konkurrenceminded, trives under pres og udadvendt grænsende til det maniske. Jeg har altid forsøgt at vægte høflighed og en empatisk fornemmelse for ens medmennesker højere, end at blive hørt, og bortset fra telemarketingfirmaer, hvor jungleloven hersker, og kun den mest pushy overlever, tror jeg de fleste brancher ville klare sig lige så godt med medarbejdere, med nogle lidt andre værdier.

Samtidig virker det også bare lidt for godt til at være sandt. Men det er muligt, jeg bare siger det, fordi jeg er blevet 'conditioned' til det.

Det er i hvert fald interessant, at bogen er blevet skrevet, og ligeledes at den er blevet en bestseller. Det må sige noget om, hvor mange den tiltaler, og hvor præcist den karakteriserer vores tid.

Hvis man ikke gider skaffe og læse bogen, kan man også bare starte med at høre Cains foredrag for TED, det er ret fint.