onsdag den 19. oktober 2011

Næste trin i min evolutionære rejse i kogekunsten:

Pumpkin Pie 
Et af mine livsprojekter er at blive god til at lave mad. Jeg kan godt lidt at lære noget nyt, og ser på madlavning lidt som et computerspil, hvor man kan opnå forskellige achievements på vejen mod det højeste level. Sagt på en anden måde: jeg sætter mig for at lære at lave noget specifikt, og når jeg så har lært det, kan jeg krydse min mentale Lévi-Strauss inspirerede liste af. Nogle af mine senere mål, som jeg er ret stolt af, har f.eks. været høns i asparges og den perfekte helstegte kylling. I går var det pumpkin pie eller, i min version, hokkaidotærte.


Jeg brugte en halv hokkaido som jeg udhulede, skar i mindre stykker og bagte i sådan en 40-45 minutter (uden skal). Derefter blendede jeg den bagte hokkaido med 4 æg, en god del creme fine, revet muskat, kanel og en dl brun farin. Der skulle også have været stødt ingefær i, men det var ikke til at opdrive.
Tærtedejen var skammeligt færdigkøbt, men jeg var doven, og kan godt lave tærtedej i forvejen, hvis jeg virkelig vil.
Mosen blev lige kogt i nogle minutter og røg så op i den let forbagte dej. Pynten er jo det vigtigste, så den fik ikke for lidt.
Tærten bagte så i ca. 30 min.

Den smagte ganske okay med creme fraiche og grøn te. Men der skulle nok have været flere krydderier og mere sukker i. Jeg syntes også mosen var for moset, så en anden gang ville jeg nok putte lidt mel i også.